Více o diskriminaci seniorů v ČR na www.duchodci.webz.cz

 

Ministerstvo financí mně odpovídá na můj dopis z 8.12.2003, který obdrželo od Ministerstva vnitra. MF píše na straně č.4,  "Jestliže Rada města Roudnice nad Labem rozhodla o povinnosti občanů, kteří mají být přijati do domova důchodců, zaplatit městu jednorázový finanční příspěvek (poplatek, sponzorský dar) ve výši 55 tisíc korun, nepostupovala v souladu s výše uvedenými platnými právními předpisy.". Ministerstvo vnitra mě odpovědělo dne 18.12.2003, že usnesení Rady města jsou po formální stránce bezvadná. MV na protizákonné jednání rady nepřišlo, přestože na to poukazuji a domáhám se nápravy. Na MF jsem psal již dne 30.1.2004. MPSV na dopis z 8.12.2003 neodpovědělo doposud vůbec ani neučinilo kroky k nápravě, proto jsem se obrátil na prezidenta ČR dne 26.1.2004, 5.5.2004, 20.5.2004.

 

MINISTERSTVO FINANCÍ

     ČESKÉ REPUBLIKY

 

V Praze dne 21. května 2004

 

Č. j.: 124/111 082/2003

Věc: Nejasnosti v provozování domova důchodců

Ref.: Ing. H. Šlajsová, 1. 257042975

 

Jiří Krejza ml.

Dr. Slavíka 1515

41301 Roudnice nad Labem

 

K Vašemu dopisu, který nám byl postoupen Ministerstvem vnitra se žádostí o vyřízení té části dotazu, která se týká působnosti stanovené Ministerstvu financí zákonem č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů, uvádíme následující:

 

Úvodem je třeba konstatovat, že Váš podnět se týká problematiky v okruhu působnosti několika ústředních orgánů státní správy. Jednak Ministerstva vnitra ve vazbě na zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů. Dále Ministerstva práce a sociálních věcí, které je ústředním orgánem státní správy pro sociální péči a Ministerstva financí ve vazbě na státní rozpočet, jehož součástí je i finanční vztah k rozpočtům obcí. V rámci tohoto vztahu je obcím (mimo jiné) poskytována i dotace na provoz domovy důchodců (celoroční pobyty).

 

Jak uvádíte, byl v Roudnici nad Labem otevřen v září r. 2003 nový domov důchodců. Prostředky na výstavbu domova důchodců byly Městu Roudnice nad Labem poskytnuty ze státního rozpočtu, prostřednictvím rozpočtové kapitoly 313 - Ministerstvo práce a sociálních věcí, jako individuální dotace. Domov důchodců je příspěvkovou organizací zřízenou městem. Z hlediska platné právní úpravy se jeho hospodaření řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.

 

Podle ust. § 23 odst. 1 písmo b) tohoto zákona může územní samosprávný celek ve své pravomoci, k plnění svých úkolů, zejména k hospodářskému využívání svého majetku a k zabezpečení veřejně prospěšných činností, zřizovat příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk.

 

Náležitosti spojené se zřízením příspěvkové organizace upravuje § 27 zákona č. 250/2000 Sb. V něm se mimo jiné uvádí, že zřizovatel vymezí ve zřizovací listině své organizace její název, sídlo příspěvkové organizace a identifikační číslo. Název musí vylučovat možnost záměny s názvy jiných příspěvkových organizací. Dále jí vymezí hlavní účel a tomu odpovídající předmět činnosti. Vymezí rovněž majetek ve vlastnictví zřizovatele, který se příspěvkové organizaci předá do správy k hospodářskému využití. Vymezí jí taková

 


                                                                    str.2.

majetková práva, která jí umožní spravovat svěřený majetek a majetek získaný vlastní činností k hlavnímu účelu, pro který byla organizace zřízena. Příspěvková organizace hospodaří s peněžními prostředky získanými vlastní činností a s peněžními prostředky přijatými z rozpočtu svého zřizovatele (včetně dotací). Dále hospodaří s prostředky svých fondů, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob, včetně peněžních prostředků poskytnutých ze zahraničí (§ 28 odst. 1 zák. č. 250/2000 Sb.).

 

Jedním ze zdrojů příjmů rozpočtů obcí jsou, podle ust. § 7 odst. 1 písmo g) zákona č. 250/2000 Sb., I dotace ze státního rozpočtu republiky. V případě dotací poskytovaných ze státního rozpočtu na domovy důchodců, jejichž zřizovatelem jsou obce, se vždy jedná o finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu obcí. Tento finanční vztah je stanoven v příloze zákona o státním rozpočtu na příslušný kalendářní rok (pro rok 2003 zákona č. 579/2002 Sb., pro rok 2004 zákona Č. 457/2003 Sb.). Dotace jsou poskytovány podle ustanovení § 7 odst. 1 písmo c) zákona Č. 218/2000 Sb.

 

Dotace ze státního rozpočtu na financování provozních výdajů domovů důchodců plně nepokrývá jejich provozní výdaje, jedná se o určitý příspěvek poskytovaný na úhradu provozních výdajů. Dotace na jedno místo činila v roce 2003 5039,- Kč, v roce 2004 byla valorizována o 5% a činí 5300,- Kč (měsíčně). Dotace je poskytována jako účelová a podléhá finančnímu vypořádání se státním rozpočtem za příslušný rozpočtový rok.

 

Účelové dotace na domovy důchodců při vypracování návrhu státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok navrhuje MF jako součin počtu míst v domovech důchodců a příspěvku na jedno místo stanoveného pro tento typ zařízení. Výše příspěvku na jedno místo v domovech důchodců není stanovena fixně zvláštním právním předpisem, je každoročně navrhována a schvalována v rámci zákona o státním rozpočtu. Údaje o kapacitách zařízení (počty míst) v domovech důchodců, jejichž zřizovateli a provozovateli jsou obce a města, jsou každoročně v etapě přípravy návrhu státního rozpočtu předkládány Ministerstvu financí. Tato forma dotací je poskytována pouze organizačním složkám a příspěvkovým organizacím jejichž zřizovateli jsou obce (města).

 

Kontrolní mechanismy v této oblasti upravuje jednak zákon Č. 250/2000 Sb., neboť v § . 15 se uvádí: obce (města) provádějí pravidelnou, systematickou a úplnou kontrolu svého hospodaření a hospodaření jimi zřízených a založených právnických osob a zařízení po celý rozpočtový rok.

 

Dodržováním právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy při hospodaření s veřejnými prostředky se rovněž zabývá zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon ukládá územním samosprávným celkům povinnost vytvořit systém finanční kontroly svého hospodaření a hospodaření právnických osob ve své působnosti. V této souvislosti lze využít možností, které skýtá systém finanční kontroly vytvořený v rámci městského úřadu, případně se ve vazbě na ustanovení § 9a cit. zákona Č. 320/2001 Sb. obrátit na územně příslušný krajský úřad.

 

Podle zákona Č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů, jsou územní finanční orgány správní úřady, které se (kromě jiného) zabývají správou odvodů za porušení rozpočtové kázně. V případě oprávněných pochybností má každý občan právo dát podnět finančnímu úřadu k prošetření, zda nedošlo u příjemce dotace k porušení rozpočtové kázně.

 


                                                                    str.3.

Dne 12. 11. 2000 nabyl účinnosti zákon.č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení). Podle ustanovení § 42 zákona má obec, která má alespoň 5000 obyvatel, povinnost dát přezkoumat auditorem hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok. Obec, která má méně než 5000 obyvatel, dá přezkoumat své hospodaření za uplynulý kalendářní rok krajským úřadem nebo auditorem. Hospodaření obce přezkoumává krajský úřad v přenesené působ­nosti. Obec, která dala přezkoumat hospodaření obce auditorem, oznámí neprodleně tuto skutečnost finančnímu úřadu.

 

Podle ustanovení § 84 odst. 2 písm. f) zákona o obcích obec (město) zřizuje své příspěvkové organizace v samostatné působnosti. Funkci zřizovatele příspěvkových organiza­cí plní podle ust. § 102 odst. 2 písmo b) tohoto zákona rada obce (města).

 

Obec je samostatně spravována obecním zastupitelstvem, které je jejím vrcholným orgánem. Rozpočet obce schvaluje zastupitelstvo, přičemž za hospodaření podle schváleného rozpočtu odpovídá obecní rada. Sestavování a schvalování rozpočtu patří do samostatné působnosti obce a státní orgány (např. Ministerstvo financí, územní finanční orgány) mohou provádět pouze kontrolu nakládání s finančními prostředky, které obec obdrží ze státního rozpočtu.

 

Každý obyvatel obce se může zúčastnit zasedání zastupitelstva, neboť ta jsou veřejná. Zastupitelstvo obce musí projednávat a schvalovat návrh rozpočtu a závěrečný účet, jehož součástí musí být i přezkoumání hospodaření obce.

 

Podle ustanovení § 16 odst. 2 písm. e) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, má občan obce starší 18 let právo vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce, v souladu s jednacím řádem, svá stanoviska k projednávaným věcem, vyjadřovat se k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu za uplynulý kalendářní rok, a to bud' písemně ve stanovené lhůtě, nebo ústně na zasedání zastupitelstva obce. Dále má právo nahlížet do základních dokumentů obce, pořizovat si z nich výpisy a vznášet k nim připomínky. Tím může obdržet takové informace, které mohou dát základní obraz o hospodaření obce a jejích orgánů. O poskytnutí informací o hospodaření obce lze také požádat obecní úřad v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

 

Občan obce starší 18 let má rovněž právo podávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty; orgány obce je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů.

 

Na základě ustanovení § 123 a § 126 zákona o obcích vykonává dozor nad výkonem samostatné působnosti obcí krajský úřad (v přenesené působnosti) a Ministerstvo vnitra. Dozor nad výkonem přenesené působnosti obcí vykonávají Ministerstvo vnitra a krajský řad (v přenesené působnosti).

 

Z ustanovení § 35 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších

předpisů, vyplývá pro obec povinnost řídit se při výkonu samostatné působnosti zákony a

jinými právními předpisy vydanými na základě zákona. \

 

Pokud jde o působnost obce při rozhodování o přijetí občana do domova důchodců, jsou základními právními předpisy zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění

pozdějších předpisů a zákon č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů v sociálním zabezpečení,

ve znění pozdějších předpisů a dále prováděcí právní předpisy, kterými jsou vyhláška č.

 


                                                                    str.4.                                                                  

182/1991 Sb., vyhláška č. 82/1993 Sb. ve znění pozdějších předpisů a vyhláška č. 83/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

 

Tyto právní předpisy neumožňují stanovit jako podmínku přijetí do domova důchodců jiný druh nebo jinou výši úhrady, než v nich stanovené. Jestliže Rada města Roudnice nad Labem rozhodla o povinnosti občanů, kteří mají být přijati do domova důchodců, zaplatit městu jednorázový finanční příspěvek (poplatek, sponzorský dar) ve výši 55 tisíc korun, nepostupovala v souladu s výše uvedenými platnými právními předpisy.

 

 

 

Zákon č. 338/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje výši poplatků za správní úkony, nezná takový druh poplatku, který by mohl být označen jako "vstupní poplatek pro přijetí seniora do domova důchodců". Poskytnutí sponzorského daru je akt dobrovolný a nelze jej vymáhat. Služby poskytované v domovech důchodců, to je stravování, bydlení a nezbytné služby (úklid, praní, vaření) nepodléhaly a ani nepodléhají cenové regulaci podle zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.

 

Město sice rozhoduje v samostatné působnosti, ale musí se přitom řídit zákony a prováděcími právními předpisy, které danou oblast působnosti upravují. Další pravidla může město v rámci samostatné působnosti stanovit, ale pouze v rámci platné právní úpravy.

 

Pokud jde o zajišťování zdravotní péče v domově důchodců, není stanoveno, jakým způsobem a kým má být zabezpečena. Podstatné je, aby byla zajištěna řádně, odborně, v potřebném rozsahu, kvalitě a efektivně. Samozřejmě, že zřizovatel organizace v rámci svého zmocnění provádět pravidelnou, systematickou a úplnou kontrolu hospodaření jím zřízených právnických osob po celý rozpočtový rok, bude hodnotit i hospodárný přístup k nakládání s majetkem a finančními prostředky svých organizací.          

 

Ministerstvo       financí

11810 PRAHA 1-Letenská 15

                 -5-

  ~

Ing. Eduard K o m á r e k

      ředitel odboru 12