Více o diskriminaci seniorů v České republice na www.duchodci.webz.cz
Okresní státní zastupitelství Litoměřice
Žižkova 800/6
412 58 Litoměřice
Poškozený: Jiří Krejza ml.
Dr. Slavíka 1515
413 01 Roudnice n. Labem
Zastoupen: Tomášem Pecinou
Praha
Trestní oznámení
na neznámé pachatele
pro podezření z trestných činů:
podvodu podle § 250 odst. 1 trestního zákona (dále jen „TZ“) ve stadiu pokusu dle § 8 odst. 1 TZ; a
zneužívání pravomoci veřejného činitele podle § 158 odst. 1 písm. a), b) TZ;
spáchaných v jednočinném souběhu.
Jednou
Plná moc
Přílohy: dle textu, podle seznamu
I.
Dne 13. 12. 2004 od 18 hodin se konalo v sále Kulturního a společenského střediska Říp v Roudnici n. Labem (dále jen „KaSS“) veřejné zasedání Zastupitelstva města Roudnice n. Labem, které bylo v důsledku verbálního sporu mezi starostou města Zdeňkem Kubínkem a poškozeným odročeno na den 15. 12. 2004.
Dne 22. 2. 2005 byla Okresnímu soudu v Litoměřicích doručena žaloba, jíž se město Roudnice n. Labem zastoupené právníkem města Mgr. Tomášem Kumstátem domáhalo po poškozeném náhrady škody způsobené odročením předmětného zasedání ve výši 6.000,- Kč (dále jen „žaloba“) Podání žaloby schválila Rada města Roudnice n. Labem dne 16. 2. 2005 svým usnesením č. 133/2005.
Usnesením Rady města Roudnice n. Labem č. 280/2005 ze dne 27. 4. 2005 bylo rozhodnuto o zpětvzetí žaloby. Řízení o ní bylo proto usnesením Okresního soudu v Litoměřicích ze dne 16. 5. 2005, sp. zn. 9 C 51/2005-49, pravomocně zastaveno.
Poškozený se prostředky zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, jakož i dotazem na veřejném zasedání Zastupitelstvo města Roudnice n. Labem dne 14. 3. 2005, domáhal informací o okolnostech vzniku tvrzené škody.
Z rozhodnutí odboru vnitřních věcí Městského úřadu Roudnice n. Labem ze dne 20. 5. 2005, č. j. 18/OVV-PI/05, inter alia vyplynulo, že mezi městem a KaSS existuje zvláštní dohoda o způsobu hrazení nákladů za konání veřejných zasedání zastupitelstva města a jednorázová smlouva o pronájmu týkající se odročeného zasedání konaného dne 15. 12. 2004 byla uzavřena ad hoc.
Na základě jakých podkladů byla provedena kalkulace výše požadované náhrady škody a zda úhrada ve prospěch KaSS byla ze strany města skutečně provedena, není poškozenému známo, ze všech okolností, zejména pak z dopisu právníka města Mgr. Tomáše Kumstáta poškozenému ze dne 20. 5. 2005, vzniká důvodné podezření, že tato zvláštní smlouva byla po právní stránce disimulovaná (předstíraná, fiktivní), přičemž jejím jediným účelem způsobit poškozenému újmu tím, že od něj bude vyžadována náhrada nonexistentní škody v poměrně značné výši.
|
|
Důkaz: |
spis Okresního soudu v Litoměřicích sp. zn. 9 C 51/2005 usnesení Rady města Roudnice n. Labem č. 133/2005 ze dne 13. 2. 2005 usnesení Rady města Roudnice n. Labem č. 280/2005 ze dne 27. 4. 2005 rozhodnutí odboru vnitřních věcí MÚ Roudnice n. Labem ze dne 20. 5. 2005, č. j. 18/OVV-PI/05 dopis právníka města Mgr. Tomáše Kumstáta poškozenému ze dne 20. 5. 2005– v příloze |
II.
Ve shora popsaném jednání osob odpovědných za právní úkony města a KaSS spatřuje poškozený trestný čin podvodu podle § 250 odst. 1 TZ ve stadiu pokusu dle § 8 odst. 1 TZ, a pokud jde o osoby jednající jménem města, rovněž zneužívání pravomoci veřejného činitele podle § 158 odst. 1 písm. a), b) TZ.
Trestného činu podvodu se dopustí ten, kdo ke škodě cizího majetku sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou.
Jako pokus trestného činu je ustanovením § 8 odst. 1 TZ kvalifikováno jednání pro společnost nebezpečné, které bezprostředně směřuje k dokonání trestného činu a jehož se pachatel dopustil v úmyslu trestný čin spáchat, přičemž však k dokonání trestného činu nedošlo.
Trestného činu zneužívání pravomoci veřejného činitele se konečně dopustí ten veřejný činitel, který v úmyslu způsobit jinému škodu anebo opatřit sobě nebo jinému neoprávněný prospěch vykonává svou pravomoc způsobem odporujícím zákonu nebo svou pravomoc překročí.
Jestliže tvrzená škoda uplatněná žalobou byla z velké části nebo zcela fiktivní a příslušná jednorázová smlouva o pronájmu mezi městem a KaSS, jež je městskou příspěvkovou organizací a má s městem zvláštní dlouhodobou smlouvu o pronájmu prostor pro veřejná zasedání městského zastupitelstva, byla uzavřena nikoli s cílem poskytnout KaSS za tento pronájem přiměřenou odměnu – ta již byla zajištěna na základě uvedeného dlouhodobého ujednání – ale primárně způsobit poškozenému újmu, a jestliže navíc není jisté, zda příslušná faktura KaSS byla městem vůbec uhrazena, vzniká důvodné podezření, že tímto jednáním osob odpovědných za právní úkony města a KaSS byly naplněny formální a materiální zákonné znaky skutkové podstaty trestného činu podvodu ve stadiu pokusu.
Dopustily-li se tohoto jednání navíc osoby, které tak jednaly v postavení veřejných činitelů ve smyslu ustanovení § 89 odst. 9 TZ, mohlo dojít rovněž ke spáchání trestného činu zneužívání pravomoci veřejného činitele.
III.
Poškozený se domnívá, že policejní orgán by měl především zjišťovat, zda osoby, které o sjednání fiktivní smlouvy rozhodly, věděly, popř. nemohly nevědět, že dané plnění je KaSS, příspěvkovou organizací města, zajišťováno na základě jiného, dlouhodobého smluvního ujednání, a zda lze tudíž dovodit, že tak od počátku jednaly s vědomím toho, že uzavření zvláštní smlouvy je disimulovaným právním úkonem. Značně indikativní v tomto smyslu může být zjištění, zda byla faktura KaSS městem řádně zaúčtována a zda byla KaSS proplacena.
Tvrzení Mgr. Kumstáta, že o stavu věcí neměl zprvu povědomost a domníval se, že jde o smlouvu standardní, je třeba prověřit na základě svědeckých výpovědí dalších osob, které o existenci předchozí smlouvy věděly a fraudulentní postup města a KaSS spočívající ve sjednání smlouvy fiktivní přesto iniciovaly.
Poškozený poznamenává, že samotné podání žaloby o náhradu nonexistentní škody nemusí být nutně trestným činem podvodu; tím však je nad vší pochybnost uzavření fiktivní smlouvy, která má výši vzniklé škody prokazovat (navíc s nepřiměřeně vysokou výší sjednané odměny), přestože dané plnění bylo ze strany KaSS zajišťováno na základě jiného, paušálního ujednání.
IV.
Ve věci je potřebné zabývat se i otázkou, zda nedošlo k zániku trestnosti jednání pachatelů v souladu s ustanovením § 8 odst. 3 písm. a) TZ, podle něhož trestnost pokusu trestného činu zaniká, jestliže pachatel dobrovolně upustil od dalšího jednání potřebného k dokonání trestného činu a odstranil nebezpečí, které vzniklo zájmu chráněnému tímto zákonem z podniknutého pokusu.
Poškozený má za to, že o tento případ se zde nejedná, neboť pachatelé od svého jednání neupustili dobrovolně, ale až na základě zjištění, že v důsledku aktivity poškozeného vyšlo spáchání trestného činu najevo a kromě neúspěchu ve sporu o žalobě jim tak začalo hrozit i trestní stíhání.
Účelem ustanovení § 8 odst. 3 písm. a) TZ je vyloučit z trestního postihu ty pachatele, kteří sami a dobrovolně – v důsledku vlastního subjektivního rozhodnutí – svého pro společnost nebezpečného jednání zanechají a k dokonání trestného činu nepřistoupí, nikoli ty, jejichž trestná činnost vyjde najevo a dokonání trestného činu je jim tudíž znemožněno okolnostmi objektivními; výklad opačný by byl v hrubém rozporu se základními principy, na nichž trestní právo České republiky stojí.
Aplikace ustanovení § 8 odst. 3 písm. a) TZ by mohla být případně na místě toliko ve vztahu k Mgr. Tomáši Kumstátovi, jestliže by se prokázalo, že o podvodném jednání města zpočátku nevěděl, avšak jakmile se o něm dozvěděl, navrhl sám zpětvzetí žaloby, nikoli však vůči osobám, které měly o existenci zvláštního ujednání upravujícího používání prostor KaSS pro veřejná zasedání Zastupitelstva města Roudnice n. Labem povědomost a přesto vznik fiktivní smlouvy připustily, přičemž jednaly minimálně v nepřímém úmyslu způsobit tím poškozenému újmu v jeho majetkové sféře.
V.
Poškozený žádá, aby byl v souladu s ustanovením § 158 odst. 2 in fine trestního řádu do jednoho měsíce vyrozuměn o učiněných opatřeních.
V Praze dne 31. 5. 2005
Jiří Krejza ml.
Zastoupen:
Tomáš Pecina
Seznam příloh:
1. plná moc zmocněnci poškozeného ze dne 29. 5. 2005
2. rozhodnutí odboru vnitřních věcí MÚ Roudnice nad labem ze dne 20.5.2005, č.j. 18/OVV-PI/05
3. dopis právníka města Mgr. Tomáše Kumstáta poškozenému ze dne 20.5.2005