Více o diskriminaci seniorů v ČR na www.duchodci.webz.cz

Já pana Kubrichta jasně a srozumitelně žádál 8.12.2003 aby bylo zastaveno vydírání a podrobně toto ponižování seniorů v domově důchodců popisuji. Domnívám se, že ředitel DD se vědomě dopouští trestného činu, protože i přes výzvu ředitele krajského úřadu Ústeckého kraje o zjednání nápravy, ředitel DD stále požaduje od klientů  až do dnešního dne  zaplacení vstupního poplatku (sponzorského daru) ve výši 55.500,- Kč. Jasně ředitel Krajského úřadu Ústeckého kraje píše „zaplacení vstupního poplatku žádný právní předpis jako podmínku přijetí do domova důchodců nestanoví“ a je protizákonný.

 

 

KRAJSKÝ ÚŘAD ÚSTECKÉHO KRAJE

 

Ing. Jiří Kubricht ředitel krajského úřadu

 

Ústí nad Labem dne 21. dubna 2004 Naše č.ev.: 38736/04

Vyřizuje: Mgr. Š. Kvitová, odbor LP

 

Věc: Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce

 

Vážený pane,

 

k Vašemu dopisu ze dne 21. března 2003 Vám sděluji následující skutečnosti. Krajský úřad skutečně inicioval dozor nad výkonem samostatné působnosti Města Roudnice nad Labem v souladu s ustanovením § 123 a § 124 a zákona Č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích). Konkrétně se v tomto případě jednalo o dozor zaměřený na., soulad usnesení rady města č. 503/2003 ze dne 23. července 2003 a č. 587/2003 ze dne 10. září 2003 se zákony a jinými právními předpisy.

Rada města svým usnesením Č. 503/2003 stanovila nad rámec právních předpisů další podmínku pro přijetí občanů do domova důchodců. Touto podmínkou je podání žádosti o zaplacení jednorázového finančního příspěvku v obci, kde má občan trvalé bydliště. Uvedený příspěvek by měla hradit obec, ve které má žadatel trvalý pobyt. Přitom zaplacení příspěvku není podmínkou nutnou k jeho přijetí. Nutnou podmínkou je však podání žádosti o tento příspěvek. Podle § 14 odst. 2 zákona Č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, může obec ve své samostatné působnosti poskytnout občanům, kteří se ocitli v mimořádně nepříznivých sociálních podmínkách, jednorázový peněžitý příspěvek. Podle odst. 3 téhož paragrafu obec nebo kraj poskytne v předem dohodnutém rozsahu organizacím a občanům poskytujícím sociální služby příspěvky na úhradu nákladů za tyto služby. Podle § 32 odst. 1 vyhlášky Č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon České národní rady o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, může obec poskytnout starým občanům, kteří jsou; sociálně potřební, jednorázové peněžité dávky na úhradu mimořádných nutných nákladů, které nemohou uhradit ze svých běžných příjmů. Podle odst. 2 mohou obce poskytovat jednorázové peněžité dávky také starým občanům, kteří jsou umístěni do ústavu sociální péče na úhradu závazků krátkodobé povahy, které nemohou tito občané uhradit ze svých prostředků. Přijetí usnesení rady města Č. 503/2003 bylo zřejmě motivováno citovanými ustanoveními. Jak z těchto ustanovení plyne, obec skutečně může při splnění stanovených podmínek jednorázový příspěvek poskytnout. Toto však neznamená, že obec, která spravuje domov důchodců, může ukládat potenciálním žadatelům povinnost o příspěvek žádat. Jde totiž o podmínku přijetí stanovenou obcí nad rámec zákona. Usnesení bylo shledáno na základě výše uvedeného v rozporu se zákonem.

Usnesení č. 587/2003 obsahově a logicky navazuje na usnesení č. 503/2003.

Uvedeným usnesením rada města:

                     a) schválila poskytnutí příspěvku na úhradu vstupního poplatku konkrétně

                        neurčeným osobám a

                     b) prominula placení tohoto poplatku určité skupině osob.

 

Vzhledem k tomu, že zaplacení vstupního poplatku žádný právní předpis jako podmínku přijetí do domova důchodců nestanoví, shledali jsme jeho stanovení za odporující zákonu (viz výše). Jak bylo již řečeno, obec může poskytnout občanovi jednorázový peněžitý příspěvek, je ovšem třeba, aby konkrétní občan splnil stanovené podmínky. Splnění podmínek lze posoudit vždy pouze v konkrétním případě, a proto schválit příspěvek jaksi paušálně nelze, neboť není jasné, zda konkrétní osoba podmínky splní. Rovněž tak druhá část usnesení, která zvýhodňuje určitou skupinu osob, což považujeme za v rozporu s čI. 1 Listiny základních práva svobod.

 

Z výše uvedených důvodů jsem vyzvali Město Roudnici nad Labem ke zjednání nápravy v souladu s § 124 a odst. 1 zákona o obcích v zákonné lhůtě.

 

Městem Roudnicí nad Labem byl krajský úřad informován, že výše uvedená usnesení byla dne 18. února 2004 usnesením č. 116/2004 revokována v souladu s výše uvedenými připomínkami. Tuto skutečnost si můžete jako občan obce (města) ověřit, neboť jste ze zákona oprávněn nahlížet do usnesení rady obce (města).

V případě Vašich dotazů k této záležitosti se prosím obraťte na Mgr. Kvitovou, odbor legislativně-právní, telefonní číslo 475657 612.

S pozdravem

 

Vážený pan

Jiří Krejza ml.

Dr. Slavíka 1515

Roudnice nad Labem 413 01