Více o diskriminaci seniorů v České republice na www.duchodci.webz.cz
Krajský soud v Ústí n. Labem
Národního odboje 1274/26
400 92 Ústí n. Labem
V Roudnici nad Labem dne 26. července 2005
č.j.: 15 Ca 145/2005
Žalobce: Jiří Krejza starší
Dr. Slavíka 1515
413 01 Roudnice nad Labem
Zastoupen: Jiří Krejza mladší
Dr. Slavíka 1515
413 01 Roudnice nad Labem
Žalovaný: Zastupitelstvo města Roudnice n. Labem
Karlovo nám. 21
413 01 Roudnice nad Labem
Správní žaloba
proti nezákonnému zásahu, pokynu nebo donucení správního orgánu,
podaná podle ustanovení § 82 et seq. zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jen „SŘS“)
Dvojmo
Plná moc
Soudní poplatek: 1.000,- Kč; k výzvě soudu
Přílohy: dle textu, podle seznamu
I.
Žalobce je občanem města Roudnice n. Labem. Žalovaný je zastupitelstvem tohoto města.
Dne 6. 6. 2005 byl žalobci doručen dopis starosty města Roudnice n. Labem (dále jen „starosta“) ze dne 1. 6. 2005, č. j. SR/119/ZM 9.5.05/Kum/05, v němž mu starosta sděluje, že žalovaný běžně koná neveřejná, tzv. pracovní zasedání a že poslední takové zasedání se uskutečnilo dne 21. 3. 2005.
V souladu s ustanovením § 93 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., obecního zřízení (dále jen „ObecZ“) jsou zasedání zastupitelstva obce veřejná a konání neveřejných zasedání je tudíž nezákonné.
Z dikce dopisu starosty je zřejmé, že se jedná o obvyklou praxi žalovaného, jíž dochází k opakovanému zásahu do žalobcova zákonem garantovaného práva účastnit se zasedání žalovaného.
Za těchto okolností žalobce nemá žádné další prostředky k obraně svého práva a nezbývá mu než obrátit se na soud se správní žalobou proti nezákonnému zásahu, pokynu nebo donucení správního orgánu ve smyslu ustanovení § 82 et seq. SŘS a navrhnout, aby soud přikázal žalovanému upustit od shora popsaného nezákonného jednání.
Tímto soustavným odebíráním práva žalobci a neučiněním nápravy se dopouští žalovaný záměrného úřednického (politického) terorismu, který je souborem záměrného porušování práv v neprospěch občana státní správou a samosprávou měst a obcí, kdy cíleně a systematicky je poškozován občan nucený se bránit pouze soudní cestou, což vyůsťuje ke ztížení občanovi domoci se svých práv a v neposlední řadě k jeho psychickému narušení a zdeptání. Někdy je občan zastrašován psychickým nátlakem až hrozbou násilí policíí.
Důkaz: |
dopis starosty města Roudnice n. Labem ze dne 1. 6. 2005, č. j. SR/119/ZM 9.5.05/Kum/05 – v příloze |
II.
Ustanovení § 93 odst. 2 ObecZ stanoví, že zasedání zastupitelstva obce jsou veřejná. Konat jiná než veřejná zasedání zastupitelstva, bez ohledu na to, jak jsou nazvána, je proto minimálně jednáním in fraudem legis a dochází jím k zásahu do subjektivního veřejného práva žalobce účastnit se zasedání žalovaného.
Nemůže obstát argument starosty, že na tzv. pracovních zasedáních žalovaný „nevykonává svou působnost“ a ustanovení ObecZ se na ně proto nevztahují. Konání jiných než veřejných zasedáních zastupitelstva nemá oporu v zákoně a neboť žalovaný je orgánem veřejné moci a ObecZ je předpisem veřejnoprávní povahy, vztahuje se na činnost žalovaného omezení čl. 2 odst. 3 Ústavy (princip legality výkonu veřejné moci) a na jednání, jež není žalovanému zákonem výslovně povoleno, je třeba pohlížet jako na nepřípustné vybočení z jeho pravomoci a nedovolené jednání praeter legem.
Příslušné ustanovení ObecZ je vedle toho třeba vykládat e ratione legis a tímto účelem je nepochybně zajištění veřejné kontroly nad činností zastupitelstva jako nejvyššího orgánu obce a práva veřejnosti být o této činnosti informována. Konání jiných než veřejných zasedání tuto veřejnou kontrolu znemožňuje a je tudíž porušením zákona.
III.
Žalovaný má sídlo v obvodu Krajského soudu v Ústí n. Labem a dle ustanovení § 7 odst. 1 a 2 SŘS je dána věcná i místní příslušnost tohoto soudu. Pasivní žalobní legitimace žalovaného vyplývá z ustanovení § 4 odst. 1 písm. a) SŘS, neboť žalovaný je orgánem územního samosprávného celku a tím i správním orgánem ve smyslu této legislativní zkratky.
O zásahu, jenž je touto správní žalobou napadán a jenž má trvalý charakter, se žalobce dozvěděl z dopisu starosty dne 6. 6. 2005, z čehož vyplývá, že žaloba je podávána v zákonné dvouměsíční subjektivní lhůtě ve smyslu ustanovení § 84 odst. 1 SŘS.
Žalobce žádá soud o předběžná opatření než vydá rozsudek a zakázal žalovanému, aby konal jiná než veřejná zasedání Zastupitelstva města Roudnice n. Labem. Z důvodů soustavného záměrného úřednického (politického) terorismu ze strany žalovaného, žádá žalobce, aby soud tuto žalobu vyřídil v co nejkratším termínu, nebo žalobu upřednostnil.
IV.
Z výše uvedených důvodů má žalobce za to, že žalovaný se konáním neveřejných zasedání dopouští nezákonného zásahu do jeho veřejných subjektivních práv a že tento stav trvá, a navrhuje proto, aby soud po projednání jeho žaloby vydal tento
r o z s u d e k :
Žalovanému se zakazuje, aby konal jiná než veřejná zasedání Zastupitelstva města Roudnice nad Labem.
Žalovaný je povinen uhradit žalobci náklady řízení, jak budou určeny soudem, do tří dnů od právní moci tohoto rozsudku k rukám žalobcova zmocněnce.
V Roudnici nad Labem dne 26. července 2005
Jiří Krejza starší
Zastoupen:
Jiří Krejza mladší
Seznam příloh:
plná moc žalobcovu zmocněnci
dopis starosty města Roudnice n. Labem ze dne 1. 6. 2005, č. j. SR/119/ZM 9.5.05/Kum/05