Více o diskriminaci seniorů v ČR na www.duchodci.webz.cz

 

 

MINISTERSTVO VNITRA

 RNDr. Josef Postránecký

 náměstek ministra vnitra

 

Praha.22. června 2004

Č. j.: R-957/2004

Počet listů: 2

 

 

Vážený pane,

 

 

dne 7. 6. 2004 jsem obdržel Vaši stížnost ze dne 5. 6. 2004, v níž Ministerstvu vnitra vytýkáte nesprávný postup při zpracování odpovědi ze dne 18. 12. 2003 a žádáte o nové prošetření své věci. Podle Vašeho názoru odpovědi Ministerstva vnitra č. j. MS-2244/4-2004 a Ministerstva financí, kterému bylo Vaše podání postoupeno jako věcně příslušnému orgánu státní správy, jsou v přímém rozporu. Vaši záležitost jsem tedy posoudil a dospěl k následu­jícímu stanovisku.

 

Ze systémového hlediska předmětnou záležitost upravuje především § 92 a 93 zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a dále § 37 a 38 zákona č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.

 

Z hlediska předpokládaných, a tedy i vynakládaných nákladů, upravují pobyt v ústavech sociální péče prováděcí vyhlášky č. 182/1991 Sb., 82/1993 Sb. a 83/1992 Sb. Podle § 1 odst. 1 vyhlášky č. 82/1993 Sb. hradí občan za pobyt v ústavu sociální péče plně (tj. zde domovy důchodců) náklady na stravu, bydlení a nezbytné služby a podle § 10 a násl. vyhlášky č. 82/1993 Sb. hradí občan za pobyt v domově - penzionu pro důchodce zvýšené náklady za nadstandardní ubytování a vybavení a za rozsah poskytované péče (tj. základní a nadstandardní).

 

Z uvedeného je zřejmé, že zásadní rozdíl spočívá v tom, zda je občan umístěn v domově důchodců (§ 72 vyhlášky Č. 182/1991 Sb.), nebo v domově - penzionu pro důchodce (§ 73 vyhlášky č. 182/1991 Sb.). V obou případech jde sice o "domovy důchodců", ale rozsah a kvalita ubytování jsou u obou těchto typů domovů důchodců rozdílné a rozdílné jsou pochopitelně i přímé platby občanů v těchto zařízeních (tj. platby a vyúčtování).

 

Z odpovědi Ministerstva vnitra č. j. MS-2244/4-2004 není zřejmé, o jaký typ domova důchodců se jedná. Nepochybně jsou míněny oba tyto typy. Z tohoto pohledu tedy není nutné stavět odpověď Ministerstva vnitra a Ministerstva financí do přímého rozporu.

 

V případě, že by občané - důchodci dobrovolně poskytli těmto zařízením, resp. jejich zřizovateli, tj. obci, dar, potom by měly obě strany, tj. jak darující, tak obec jako obdarovaný, postupovat ve smyslu ustanovení § 85 písmo j) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, a ve věci daru, sepsat příslušnou darovací smlouvu, která by ze své podstaty vyloučila jakékoliv pochybnosti o smyslu daru. V případě takto poskytnutého    dobrovolného daru dárcem rozhodně nelze hovořit o vydírání důchodců. Tento postup lze považovat za standardní a hojně užívaný.

 

Vzhledem k tomu, že ve věci byl vyzván k prošetření Krajský úřad Ústeckého kraje, je nutno postupovat v souladu se závěry, které tento orgán učinil.

 

Závěrem lze tedy říci, že postup Ministerstva vnitra naznačený v odpovědi ze dne 18. 12. 2003 je správný a je plně v souladu s platnými právními předpisy. Zdánlivé rozpory mezi touto odpovědí a stanoviskem Ministerstva financí pramení pouze z používané terminologie. Terminologie používaná v odpovědi Ministerstva financí je z pochopitelných důvodů (jde o věcně příslušný ústřední orgán státní správy) přesnější a s jeho závěry se lze plně ztotožnit.

 

S pozdravem

                        Postránecký

 

 

Vážený pan

Jiří Krejza ml.

Dr. Slavíka 1515

413 O 1 Roudnice nad Labem