Kancelář prezidenta republiky
V
Praze dne 3. listopadu 2004
Čj.:
9124/2004
Vážený pane Krejzo,
z
pověření prezidentem republiky Václavem Klausem odpovídám i na Váš další
dopis týkající se podmínek umísťování seniorů v Domově důchodců v
Roudnici nad Labem.
Odkazuji
v plném rozsahu na svou předcházející odpověď a k Vaší žádosti také
připojuji fotokopii podrobného stanoviska Ministerstva práce a sociálních
věcí ČR, které Vám bylo již v prosinci 2003 adresováno a které jste údajně
neobdržel. Prosím, abyste současně považoval toto mé sdělení za konečné.
Není v mé moci udělat pro Vás více.
Znovu přeji Vám i Vaší rodině hodně zdraví i více osobní
spokojenosti.
Ladislav Jakl
ředitel sekretariátu
prezidenta republiky
Příloha: 1 (2 listy)
Vážený pan
Jiří Krejza ml.
Dr. Slavíka 1515
413 01 Roudnice nad
Labem
11908 Praha-Hrad,
Česká republika
tel.: (420/2) 24371111, fax: (42012) 2437
3300
Příloha
zfalšované datum 22. prosince 2003 na 18. prosince 2003 na tomto dokumentu.
MINISTERSTVO
PRÁCE A
SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
______________________________________________________________________
Ředitel odboru
sociálních služeb
Mgr. MARTIN ŽÁRSKÝ
V
Praze dne,18. prosince 2003
Č.j.
2003/ - 51048 - 22
Vyřizuje:
Ing. Vojnar/1.2379
Vážený pane Krejzo,
zasílám Vám stanovisko odboru sociálních služeb
MPSV k Vašim dotazům, zaslaným několika zaměstnancům mého odboru, k
problematice opodstatněnosti rozhodnutí Rady města Roudnice n. L., na jehož
základě je od žadatelů o přijetí do nového domova důchodců jako podmínka
vyžadován tzv. vstupní poplatek ve výši 55 tis. Kč.
Z ustanovení §35 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb, o
obcích, ve znění pozdějších předpisů, vyplývá pro obec povinnost řídit
se při výkonu samostatné působnosti zákony a jinými právními předpisy
vydanými na základě zákona.
Pokud jde o působnost obce při rozhodování o přijetí
občana do domova důchodců, jsou základními právními předpisy zákon Č.
100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů
a zákon Č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů v sociálním zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů a dále prováděcí právní předpisy,
kterými jsou vyhláška Č. 182/1991 Sb., vyhláška Č. 82/1993 Sb. ve znění
pozdějších předpisů a vyhláška Č. 83/1993 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
Pravomoc obce rozhodovat o přijetí do ústavů sociální péče (domovů důchodců) a o úhradě za služby v těchto ústavech poskytované je dána §37 odst. 1 písmo a) zákona č. 114/1988 Sb. Podmínky pro přijetí do ústavů sociální péče (domovů důchodců) jsou pak stanoveny v zákoně č. 100/1988 Sb. a ve vyhlášce č. 182/1993 Sb. Úhradou za služby se přitom rozumí ve smyslu §93 zákona č. 100/1988 Sb. úhrada za pobyt v ústavu sociální péče. Toto ustanovení zákona také stanoví základní zásady, podle nichž lze úhradu občanu umístěnému v ústavu stanovit. Prováděcí právní předpisy, tj. vyhl. č. 82/1993 Sb. a vyhl. č. 83/1993 Sb., pak upravují pravidla a výši úhrady, kterou lze od občana žádat.
Tolik právní předpisy, kterými je povinna obec se
při přijímání občanů do domova důchodců a při stanovení úhrady za
jejich pobyt v něm řídit. Tyto právní předpisy neumožňují stanovit
jako podmínku přijetí do domova důchodců jiný druh nebo jinou výši úhrady.
Město Roudnice n.L. proto postupovalo v rozporu s výše uvedenými platnými
právními postupy, jestliže Rada města rozhodla o povinnosti
občanům,
kteří mají být přijati do domova důchodců, zaplatit městu jednorázový
finanční příspěvek (poplatek) ve výši 55 tisíc korun.
Město sice rozhoduje v samostatné působnosti, ale
musí se přitom řídit zákony a prováděcími právními předpisy, které
danou oblast působnosti upravují. Další pravidla může obec v rámci
samostatné působnosti stanovit, ale musí jít o pravidla provádějící úpravu
danou v obecně závazných právních předpisech. Město nemůže rozhodovat
nad rámec platné právní úpravy.
MPSV může kontrolovat pouze dodržování toho, co
je v těchto předpisech stanoveno.
K Vašim dalším dotazům, které tvoří velmi širokou
problematiku, uvádím, že vyčerpávající odpověď by tvořila desítky
stran. Prakticky na všechny však naleznete odpověď ve výše uvedených předpisech,
proto jen stručně k těm, které přímo souvisejí s vyžadováním
"vstupního poplatku". O přijetí do domova důchodců se rozhoduje
ve správním řízení a vydává se o přijetí "Rozhodnutí", stejně
je tomu tak při stanovení výše měsíční úhrady za pobyt (z tohoto
rozhodnutí musí být zřejmé, jak a podle jakého předpisu byla celková výše
úhrady stanovena). Z něho je i zřejmé, kdo rozhoduje. V případě nesouhlasu se
může občan odvolat do 15 dnů prostřednictvím orgánu, který toto
rozhodnutí vydal. Pokud máte výhrady k výši stanovené úhrady, je nutno se
včas odvolat k Ústeckému kraji (krajskému úřadu).
Žádná smlouva o přijetí do domova se nesepisuje.
Nestačí-li obyvateli domova důchodců příjem na
zaplacení úhrady v plné výši, platí do výše svých příjmových možností,
přitom mu musí zbýt tzv. minimální zůstatek z příjmu, který činí 30%
částky životního minima (t.č. 696 Kč).
Pokud jde o měsíční náklady, jsou v různých
domovech důchodců různé a to z celé řady důvodů (rozhoduje počet zaměstnanců,
jejich profesní struktura a výše platů, rozsah péče a služeb a zdroje
jejich zabezpečování, druhy energií apod.). Statistika vykazuje t.č. průměrné
měsíční náklady na lůžko v domově důchodců okolo 12 -13 tis. Kč, z
toho stát přispívá dotací cca 5 tis. Kč.
_
_
Pokud jde o zajišťování zdravotní péče v domově
důchodců, není stanoveno, jakým způsobem a kým má být zabezpečena.
Podstatné je, aby byla zajištěna řádně, odborně, v potřebném rozsahu,
kvalitě a efektivně.
S pozdravem
v.r. Vojnar
Vážený
pan
Jiří
Krejza
Dr.
Slavíka 1515
413 01 Roudnice nad Labem