Více o diskriminaci seniorů v ČR na www.duchodci.webz.cz

ČESKÝ HELSINSKÝ VÝBOR

          CZECH HELSINKI COMMITTEE

Member oflntemational Helsinki Federation

 

JUDr. Petr Smolík, Ph.D.

 

Vážený pan

Jiří Krejza ml.

Dr. Slavíka 1515

Roudnice nad Labem

413 01

 

Vážený pane,

 

dovolte mi úvodem poděkovat za důvěru, s níž jste se obrátil na naši organizaci. Omluvte prosím rovněž větší časovou prodlevu, s níž je na Váš dopis reagováno, než je obvyklých 30 dní sloužících k jejich vyřízení. Tato prodleva byla způsobena jednak skutečností, že se naše organizace v průběhu uplynulého měsíce stěhovala do nových kancelářských prostor, v důsledku čehož nebylo po určitou dobu možné vyřizovat běžnou agendu obvyklým způsobem. Ve Vašem případě pak bylo třeba nejen seznámit se podrobně s rozsáhlým materiálem, ale především soustředit a sladit vyřízení více obdobných podnětů týkajících se postupu umísťování seniorů do některých domovů důchodců, neboť s uvedenou problematikou jsme se setkali ve více případech a u více domovů pro seniory.

Vámi popsaný případ pokládáme za závažné porušování obvyklých pravidel, jež jsou pro umísťování seniorů do zmíněných zařízení předepsána příslušnými právními předpisy. Rozhodně pokládáme za správné, že jste se v této záležitosti obrátil na příslušný nadřízený správní úřad (tedy krajský úřad), jemuž ze zákona přísluší povinnost dohlížet na dodržování právních předpisů při výkonu sociální péče. Nicméně závažnost zmiňovaného postupu nás vede k tomu, abyste rovněž zvážil zaslání odpovídajícího podnětu kanceláři veřejného ochránce práv (tzv. ombudsmanovi, jehož zákonným posláním je dohlížet na řádnou činnost správních institucí a zabývat se nápravou zejména systémových nedostatků v oblasti veřejné správy).

Právě Vámi zmiňovaný problém totiž dle našeho názoru nepředstavuje problém individuální či ojediněle se vyskytující, ale je třeba jej vzhledem k dopadu na seniorskou populaci pokládat za vážné ohrožení principů umísťování seniorů do příslušných zařízení. Naše poznatky jsou přitom takového charakteru, že uvedené nedostatky mají zřejmě nejen povahu regionální, ale mohou se vyskytovat i v jiných oblastech České republiky, než je zmiňovaný ústecký kraj. I proto je vhodné, aby se s uvedeným problémem seznámilo nejen příslušné ministerstvo (práce a sociálních věcí), ale s ohledem na jeho význam i potřebu naléhavého a efektivního řešení se domníváme, že je namístě, aby s ním byl seznámen i veřejný ochránce práv a mohl v této věci vykonat, co je k nápravě nezbytné.

Dle našeho názoru je vyžadování plnění jdoucích v souvislosti s umístěním seniora v domově důchodců a využíváním jeho služeb nad rozsah stanovený příslušnými právními

 


předpisy v rozporu s právními předpisy a nelze jej tolerovat, a to nezávisle na tom, zda má povahu daru nebo vstupního poplatku.

Právní úprava ovládající umísťování seniorů do uvedených zařízení počítá s možností stanovení pouze zákonem (a příslušnými vyhláškami) stanovených úhrad s tím, že pro každý případ stanoví určité maximální hranice a umožňuje pro konkrétní zařízení stanovení konkrétní určité výše poplatku v závislosti na jeho skladbě a na konkrétním ekonomickém prostředí daného zařízení. Dle vyhlášek č. 82/1993 Sb. a 83/1993 Sb., v platném znění, je tak možno stanovit v rámci úhrady za pobyt v zařízení následující náklady: za stravu, za bydlení, za nezbytné služby, a to do stanovených maxim včetně možnosti dle místních podmínek zvýšit tyto úhrady až o 30%. V souvislosti s přihlédnutím k situaci seniorů (jejichž jediným příjmem je přirozeně zpravidla pouze relativně nízký důchod) je však v případě, že výsledná částka by byla pro seniora příliš vysoká, zároveň stanoveno, že v případě, že tato výsledná částka přesáhne určitý podíl z důchodu seniora, je povinností ústavu poskytnout takovému seniorovi kapesné dorovnávající takto vzniklý rozdíl. Především tato kritéria jsou určující pro stanovení konkrétní výše úhrady za pobyt v ústavu při rozhodování o umístění vydávaném příslušným správním úřadem. Zřizovatel zařízení je pak přirozeně ovlivňován i dalšími ekonomickými kritérii (jako je např. rentabilita provozu zařízení), musí však i v takovém případě vždy pamatovat na to, že při rozhodování o umístění seniora a stanovení výše úhrady za jeho pobyt v ústavu je omezen právními pravidly obsaženými v předpisech sociálního zabezpečení.

Jiné úhrady nemohou být na seniorovi (či jiných osobách) v souvislosti s rozhodováním u umístění do ústavů vyžadovány. Umísťování seniorů není ničím jiným než výkonem veřejné správy (v rámci systému sociálního zabezpečení), při němž platí ústavní zásada, že orgány veřejné správy jsou oprávněny činit jen to. co jim zákon ukládá (povoluje) a v mezích zákona (případně podzákonných právních předpisů). Není tedy možné, aby byla jako jedna z podmínek pro kladné rozhodnuti o umístění seniora do ­ústavu zahrnuta podmínka zaplacení jiného plnění, než je právními předpisy umožněné a

správním rozhodnutím konkretizované plnění úhrad za pobyt v tomto zařízení.

Uvedený dar příslušnému sociálnímu zařízení nebo navýšení úhrad "mimo" příslušné správní rozhodnutí nemá přitom v předpisech o sociální péči žádnou oporu a je třeba jej v tomto směru pokládat za protiprávní. Lze jej totiž fakticky pokládat za podmínku kladného rozhodnutí o umístění seniora do zařízení sociální péče s tím, že bez zaplacení (darování) "vstupního poplatku" nebude seniorovi vůbec rozhodnutí o umístění vydáno (respektive bude vydáno, ale zamítavé). Takovou podmínku přitom příslušné právní předpisy vůbec neznají, takže její faktická aplikace (mimoprávní) činí z celého procesu porušení řádného řízení o žádosti seniora o umístění do ústavu.

Námitky, že uvedený "vstupní poplatek" je vlastně svobodným darem (při uzavírání darovací smlouvy mezi seniorem či třetí osobou jednající v jeho prospěch a mezi libovolným subjektem reprezentujícím vždy příslušné zařízení sociální péče) založeným na předpisech občanského, tedy soukromého práva, a je tedy zcela vpořádku, rovněž neobstojí.

V daném případě se totiž jedná o darování omezené co do účelu užití (na provoz daného zařízení sociální péče) a jednoznačně vázané (časově, osobně i ekonomicky) na rozhodování příslušného správního úřadu o umístění daného seniora do konkrétního zařízení. Vzhledem k tomuto určení je třeba pokládat takového darování za nemravné (tedy jsou v rozporu s dobrými mravy) a za absolutně neplatné. Po umístění do ústavu má pak každý senior právo požadovat s ohledem na tuto neplatnost darovací smlouvy vrácení uvedeného plnění.

Uvedené plnění je dokonce možno - při zjištění bližších skutkových okolností ­pokládat za typický případ plnění korupční povahy (jde o plnění provedené v souvislosti

obstaráním věci ve veřejném zájmu, neboť jeho realizací je podmíněno vydání kladného správního rozhodnutí, jímž mohou být poškozeni ti senioři, kteří dotčenými prostředky na zaplacení "vstupního poplatku" nedisponují nebo jej prostě pro jeho nemorálnost vůbec uhradit nechtějí a nemají tedy - fakticky - žádné vyhlídky na kladné správní rozhodnutí, na něž není obecně dán právní nárok - i kdyby z hlediska potřebnosti byli na pomyslném prvním místě o umístění žádajících seniorů, nebude jim kladné rozhodnutí vydáno, neboť nezaplatili "dobrovolný" vstupní poplatek).

Závěrem je tedy třeba ještě doplnit, že ti senioři, kteří byli umístěni v ústavu a zaplatili uvedený vstupní poplatek a později zmiňované částky převyšující částky uložené k úhradě příslušným správním rozhodnutím, mají právo požadovat vrácení těchto peněz zpět a to v obecné promlčecí lhůtě. V případě, že by se - i přes veřejný tlak v této věci ­- příslušná instituce zdráhala jim tyto peníze vyplatit s poukazem na to, že byla uzavřena darovací smlouva a byly užity na uvedené účely, bude třeba obrátit se na soud s příslušnou žalobou založenou na neplatnosti darovací smlouvy pro rozpor s dobrými mravy a na tom, že zvýšená plnění neodpovídající stanovené výši náhrad byla poskytnuta bez právního důvodu.

Lze jistě očekávat ze strany příslušné obce (města) jako zřizovatele zařízení obranu založenou na nutnosti zachování ekonomické soběstačnosti zařízení, ale splnění těchto ekonomických kritérií je třeba zajistit obvyklými manažerskými postupy, nikoli masovým a velmi neobvyklým porušováním práv (v podstatě parazitováním a vydíráním) představitelů jedné z nejslabších sociálních skupin, seniorů. Není-li někdo schopen zajistit ekonomický provoz byť zařízení sociální péče, nemůže své nedostatky řešit na úkor té slabší skupiny, jíž má naopak pomáhat k zachování slušné kvality života. Neumí-li někdo provozovat takové zařízení, ať tak za daných podmínek nečiní.

 

Vzhledem k Významu celé věci by  nás velmi zajímalo, jak byla Vaše stížnost na krajském úřadě vyřízena a jaké řešení bylo přijato. Pro případ, že se rozhodnete obrátit se s podnětem na kancelář veřejného ochránce práv, budeme rádi, seznámíte-li nás přiměřeně i s výsledky tohoto postupu.

Vzhledem k významu celé záležitosti z obecného pohledu připravuje Český helsinský výbor k dané věci stanovisko, s nímž jistě seznámí všechny zainteresované instituce i celou veřejnost.

 

 

 

 

S pozdravem

 

 

                                                                        JUDr. Petr Smolík, Ph.D.

 

 

 

V Praze dne 5. dubna 2004

 

Adresa:                             Ostrovského 3, 15000 Praha 5                             Email:                             Petr.Smolik@helcom.cz

Telefon:                            220515188                            Fax: 220 515 188

Bankovní spojení:                              ČSOB, a. s., Praha I číslo účtu: 108433/0300                              IČO: 00 53 97 08