Více o diskriminaci seniorů v ČR na www.duchodci.webz.cz

 

 

 

MINISTERSTVO   PRÁCE   A   SOCIÁLNÍCH   VĚCÍ

______________________________________________________________________

Ředitel odboru sociálních služeb

Mgr. MARTIN ŽÁRSKÝ

 

 

 

V Praze dne,22. prosince 2003

Č.j. 2003/ - 51048 - 22

Vyřizuje: Ing. Vojnar/1.2379

 

 

 

 

Vážený pane Krejzo,

 

zasílám Vám stanovisko odboru sociálních služeb MPSV k Vašim dotazům, zaslaným několika zaměstnancům mého odboru, k problematice opodstatněnosti rozhodnutí Rady města Roudnice n. L., na jehož základě je od žadatelů o přijetí do nového domova důchodců jako podmínka vyžadován tzv. vstupní poplatek ve výši 55 tis. Kč.

 

Z ustanovení §35 odst. 3 zákona č. 128/2000 Sb, o obcích, ve znění pozdějších předpisů, vyplývá pro obec povinnost řídit se při výkonu samostatné působnosti zákony a jinými právními předpisy vydanými na základě zákona.

 

Pokud jde o působnost obce při rozhodování o přijetí občana do domova důchodců, jsou základními právními předpisy zákon Č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů a zákon Č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů a dále prováděcí právní předpisy, kterými jsou vyhláška Č. 182/1991 Sb., vyhláška Č. 82/1993 Sb. ve znění pozdějších předpisů a vyhláška Č. 83/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

 

Pravomoc obce rozhodovat o přijetí do ústavů sociální péče (domovů ­důchodců) a o úhradě za služby v těchto ústavech poskytované je dána §37 odst. 1 písmo a) zákona č. 114/1988 Sb. Podmínky pro přijetí do ústavů sociální péče (domovů důchodců) jsou pak stanoveny v zákoně č. 100/1988 Sb. a ve vyhlášce č. 182/1993 Sb. Úhradou za služby se přitom rozumí ve smyslu §93 zákona č. 100/1988 Sb. úhrada za pobyt v ústavu sociální péče. Toto ustanovení zákona také stanoví základní zásady, podle nichž lze úhradu občanu umístěnému v ústavu stanovit. Prováděcí právní předpisy, tj. vyhl. č. 82/1993 Sb. a vyhl. č. 83/1993 Sb., pak upravují pravidla a výši úhrady, kterou lze od občana žádat.

           

Tolik právní předpisy, kterými je povinna obec se při přijímání občanů do domova důchodců a při stanovení úhrady za jejich pobyt v něm řídit. Tyto právní předpisy neumožňují stanovit jako podmínku přijetí do domova důchodců jiný druh nebo jinou výši úhrady. Město Roudnice n.L. proto postupovalo v rozporu s výše uvedenými platnými právními postupy, jestliže Rada města rozhodla o povinnosti


 

 

občanům, kteří mají být přijati do domova důchodců, zaplatit městu jednorázový finanční příspěvek (poplatek) ve výši 55 tisíc korun.

 

Město sice rozhoduje v samostatné působnosti, ale musí se přitom řídit zákony a prováděcími právními předpisy, které danou oblast působnosti upravují. Další pravidla může obec v rámci samostatné působnosti stanovit, ale musí jít o pravidla provádějící úpravu danou v obecně závazných právních předpisech. Město nemůže rozhodovat nad rámec platné právní úpravy.

 

MPSV může kontrolovat pouze dodržování toho, co je v těchto předpisech stanoveno.

 

K Vašim dalším dotazům, které tvoří velmi širokou problematiku, uvádím, že vyčerpávající odpověď by tvořila desítky stran. Prakticky na všechny však naleznete odpověď ve výše uvedených předpisech, proto jen stručně k těm, které přímo souvisejí s vyžadováním "vstupního poplatku". O přijetí do domova důchodců se rozhoduje ve správním řízení a vydává se o přijetí "Rozhodnutí", stejně je tomu tak při stanovení výše měsíční úhrady za pobyt (z tohoto rozhodnutí musí být zřejmé, jak a podle jakého předpisu byla celková výše úhrady stanovena). Z něho je i zřejmé, kdo rozhoduje. V případě nesouhlasu se            může občan odvolat do 15 dnů prostřednictvím orgánu, který toto rozhodnutí vydal. Pokud máte výhrady k výši stanovené úhrady, je nutno se včas odvolat k Ústeckému kraji (krajskému úřadu).

 

Žádná smlouva o přijetí do domova se nesepisuje.

 

Nestačí-li obyvateli domova důchodců příjem na zaplacení úhrady v plné výši, platí do výše svých příjmových možností, přitom mu musí zbýt tzv. minimální zůstatek z příjmu, který činí 30% částky životního minima (t.č. 696 Kč).

 

Pokud jde o měsíční náklady, jsou v různých domovech důchodců různé a to z celé řady důvodů (rozhoduje počet zaměstnanců, jejich profesní struktura a výše platů, rozsah péče a služeb a zdroje jejich zabezpečování, druhy energií apod.). Statistika vykazuje t.č. průměrné měsíční náklady na lůžko v domově důchodců okolo 12 -13 tis. Kč, z toho stát přispívá dotací cca 5 tis. Kč.

                        _                                              _                     

Pokud jde o zajišťování zdravotní péče v domově důchodců, není stanoveno, jakým způsobem a kým má být zabezpečena. Podstatné je, aby byla zajištěna řádně, odborně, v potřebném rozsahu, kvalitě a efektivně.

 

S pozdravem

 

                                                                v.r. Vojnar

 

 

Vážený pan

 

Jiří Krejza

Dr. Slavíka 1515

413 01 Roudnice nad Labem